Industrin vinner på att digitalisera kundupplevelsen

Picture of Thomas Krotkiewski

Thomas Krotkiewski

Grundare & VD på 3ngage

Digitalisering är inte samma som datorisering

Digitaliseringen av kundresan fick en skjuts av pandemin – då blev det uppenbart att det fysiska mötet med produkten måste kompletteras med det digitala.
Många företag har dock svårt att uppnå samma nivå av engagemang när de kommunicerar sina produkter och system i digitala kanaler – man tappar lätt kundupplevelsen när man digitaliserar – allt blir liksom platt och fyrkantigt – och ganska tråkigt.

Den fysiska upplevelsen i den digitala världen

Där kan en plattform som 3ngage verkligen göra skillnad.
Istället för att bara göra en digital variant av ett produktblad, så låter man kunden uppleva produkten, som om de hade den i sin hand. Produktupplevelser skapade med 3ngage låter nämligen mottagaren prova produktens funktioner – inte bara titta på den.

Det blir superenkelt att förstå produkten, när man kan provköra den istället för att läsa om den.

Produkter som säljer sig själva

Det är värdefullt när man säljer komplexa produkter och tjänster – Istället för säljmaterial får vi en upplevelse som engagerar flera sinnen och gör förståelsen så mycket enklare. Värdet är särskilt tydligt när man ska sälja produkter som består av fysiska delar blandat med tjänster och processer – det kan vara svårt att förklara på ett enkelt sätt.
Ett exempel är Tyri Lights, som förklarar sitt belysningssystem för tunga maskiner på ett sätt som är enkelt och kul.

– För en komplex, innovativ produkt som vårt INTELLilight blir 3ngage ett suveränt säljstöd – Produkten förklarar själv sina fördelar, och vi får svart på vitt veta vilka aspekter av produkten som intresserar kunderna mest, säger PeO Axelsson, Marknadschef på TYRI Lights AB

Träning är nyckeln till framgång

Det är också nyttigt när det handlar om att lära ut hur produkten skall användas. Utan att behöva transportera människor och hårdvara till varandra kan dina säljare tränas på produkten – var som helst – ingen annan utrustning än en telefon, laptop eller surfplatta behövs.

Det också viktigt att effektivt kunna utbilda slutanvändare – Kan de inte använda produkten rätt kan det leda till ökade kostnader och fara för användaren. Med 3ngage är det enkelt att utbilda slutanvändarna, som kan prova att “köra” produkten på en skärm, utan risk och oro för att göra fel.
Ett exempel är Essity som använder 3ngage för att instruera vårdgivare som talar ett 20-tal olika språk och har varierande bakgrund och utbildning – med 3ngage talar produkten för sig själv, fast utan ord.

– Med innovativa produkter som används i vården är det oerhört viktigt för oss att både inköpare och vårdgivare förstår produkten väl. Med 3ngage skapar vi produktupplevelser som gör det enkelt och trevligt att lära sig våra produkter, säger Åke Hillman, Global Brand Innovation Manager på Essity.

När du digitaliserar, se till att du inte bara datoriserar. Det är enklare än det verkar – Hör av dig, så berättar vi mer om hur du kan göra din affär enklare att förstå.

Dela: